Hvordan annonsere i et arbeidsmarked som oversvømmes av ledige stillinger?

Der hvor man tidligere kunne legge ut en enkel stillingsannonse og velge blant søkerne, må man i dag annonsere på flere ulike flater.

Del her

Facebook
LinkedIn

Digital markedsføring

Digital markedsføring er blitt en nødvendighet for å få tak i kandidater til ledige stillinger.

Situasjonen i dagens arbeidsmarked er svært krevende med tanke på å få tak i rett kompetanse. Ifølge NAVs ferske bedriftsundersøkelse mangler 70 000 ansatte og hele 1 av 4 bedrifter finner ikke kvalifisert arbeidskraft.

Mangelen på ansatte har økt med ca 24 000 personer på kun ett år, og 19 500 flere enn før koronaen i 2020. Dette er oppsiktsvekkende tall; det er i dag dobbelt så mange ledige stillinger som for kun to år siden!

Innen helse, pleie og omsorg er det størst mangel (15 750 ansatte) etterfulgt av bygg og anlegg (11 500 ansatte). I tillegg er det stor mangel på kokker og programvareutviklere.

Fersk statistikk fra finn.no bekrefter inntrykket. 2021 var tidenes år for stillingsmarkedet i Norge, og tendensen fortsetter i 2022.

I første kvartal 2022 var det ca 50 % økning i antall stillingsutlysninger på Finn Jobb sammenlignet med første kvartal 2020.

Dette er oppsiktsvekkende tall; det er i dag dobbelt så mange ledige stillinger som for kun to år siden!

Veksthuset

Halvert antall søkere

Antall søkere på ledige stillinger på finn er redusert med 28 % sammenlignet med i fjor, mens det i tillegg var en reduksjon på 34 % fra 2020 til 2021. Med andre ca en halvering i antall søkere på stillingene som lyses ut på finn.no


Utfordringen for bedriftene blir hvordan man skal nå frem til aktuelle kandidater. Tradisjonelt har mange erfart at det holder med en annonse på finn.no, hvor man vurderer innkommende søkere opp mot hverandre.

– I dagens arbeidsmarked må selve annonseringen gjøres mer omfattende. Det er viktig å nå ut på flere flater, og spesielt på sosiale medier, hvor man treffer kandidater som ikke er på aktiv utkikk etter ny jobb.

Det er ikke automatisk slik at den ideelle kandidaten er på aktiv utkikk etter ny jobb.

Sigmund Høye
Sigmund Høye, daglig leder Veksthuset Personal AS FOTO: CoreCom

Digital annonsering

Mange opplever også større interesse ved å benytte animasjon, eller video, for å raskere skape blikkfang og få frem hvem man er, og hva man søker.

På den måten vekkes interessen til passive jobbsøkere, i tillegg til de aktive, og man har vesentlig større sannsynlighet for å få tak i den kompetansen man trenger.

Det viktigste med annonsering på flater som Facebook og Instagram er  man når personer som ikke aktivt søker jobb, men som gitt en god stillingsannonse, kan tenke seg å bytte arbeidsgiver eller yrke.

Slik annonsering er dessuten målbar. Man kan tydelig se hva som gir resultater for så å justere annonsen hvis det er nødvendig.

 

Motta vårt nyhetsbrev

Få relevante nyheter, hold deg oppdatert på nye regler og få nyttige tips

Flere blogger

Nyheter

Merverdi med digital satsing

Veksthuset Personal har over en periode på to år jobbet målrettet med å bygge vår digitale strategi som har gitt merverdi for for oss som selskap og våre kunder.

Les mer

Veksthusets ekslusive

NYHETSBREV

Få relevante nyheter, hold deg oppdatert på nye regler og få nyttige tips